Skip to main content

W okresie jesienno-zimowym organizm jest nieustannie narażony na kontakt z drobnoustrojami, które mogą doprowadzić do rozwoju przeziębienia lub grypy. Zimą jest też mniej słońca, pod którego wpływem produkowana jest witamina D1, ponadto jesteśmy mniej aktywne fizycznie, a jak wiadomo, ruch to zdrowie. Dlatego po zimie powinnyśmy uzupełnić witaminy i zadbać o swoją odporność. Jakie witaminy dla kobiet są szczególnie ważne? W jaki sposób uzupełnić witaminy? Odpowiadamy!

Witaminy i składniki mineralne to związki, których organizm w większości nie potrafi syntetyzować, dlatego muszą być dostarczane do organizmu w odpowiednich ilościach i proporcjach2. Dobrze jest wiedzieć, jaką rolę odgrywają w naszym organizmie i dlaczego są takie ważne. Poznaj witaminy dla kobiet po 30., 40., 50. i starszych, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie i na których poziom powinnyśmy zwrócić uwagę po zimie.

Witaminy dla kobiet – które są najbardziej istotne?

Przedstawiamy zestaw witamin dla kobiet, bez których nasz organizm nie potrafi właściwie funkcjonować, a których nie jest w stanie sam wytworzyć (oprócz wit. D)2. Wszystkie witaminy muszą być dostarczane wraz z pożywieniem2.

Witamina A dla kobiet

Witamina A jest składnikiem rodopsyny, czyli białka występującego w siatkówce oka, które uczestniczy w procesie widzenia. Zapewnia prawidłowe działanie układu odpornościowego3. Przyczynia się do utrzymania prawidłowego stanu skóry, regulując proces złuszczania i wymiany zewnętrznych warstw komórek. Witamina A jest szczególnie ważna dla kobiet w ciąży, ponieważ wpływa na tworzenie komórek rozrodczych oraz embriogenezę i rozwój płodu3.

Witamina C dla kobiet

Bardzo ważna jest także witamina C, gdyż jest niezbędna w syntezie kolagenu, a co za tym idzie, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, chrząstki stawowej, dziąseł, skóry i zębów4. Ponadto ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, więc można ją brać w przypadku przeziębienia czy grypy. Poprawia odporność, chroni przed chorobami serca i miażdżycą5.

Odpowiedni poziom witaminy C jest wymagany do prawidłowego wchłaniania żelaza, szczególnie tego pochodzenia roślinnego, a także do właściwego przebiegu procesów krzepnięcia krwi, jak również do prawidłowej przemiany mineralnej w układzie kostnym4. Warto jeszcze dodać, że ma związek z prawidłowym działaniem układu nerwowego4.

Witaminy z grupy B dla kobiet

Istotne dla kobiet z punktu widzenia zdrowia się również witaminy z grupy B. Jest to różnorodna grupa związków, a do najważniejszych należą:

  • tiamina (witamina B1) – odgrywa kluczową rolę w pracy centralnego i obwodowego układu nerwowego3,
  • ryboflawina (witamina B2) – zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, a także narządu wzroku i systemu odpornościowego6,
  • niacyna (witamina B3) – niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego7,
  • kwas pantotenowy (witamina B5) – bierze udział w kluczowych reakcjach biochemicznych, związanych z gospodarką energetyczną organizmu, z metabolizmem białka, tłuszczu i węglowodanów8,
  • witamina B6 – odgrywa ważną rolę w wielu przemianach zachodzących w organizmie3,
  • biotyna (witamina B7) – wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu, wpływa na stan skóry3,
  • kwas foliowy (witamina B9) – wpływa na metabolizm komórek naszego ciała3,
  • witamina B12 – niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek worganizmie3.

Witamina D dla kobiet

Nie można zapomnieć też o witaminie D, która reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, przez co ma istotne znaczenie przede wszystkim dla tkanek i narządów bogatych w te minerały takich jak układ kostny i zęby1. Jest to witamina, którą organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować pod wpływem działania promieniowania słonecznego1. Istnieją wskazania do jej suplementacji po zimie, kiedy dostęp do słońca jest ograniczony, przez co mogły wytworzyć się niedostateczne jej ilości1.

Witamina E dla kobiet

Trzeba zadbać także o właściwy poziom witaminy E w organizmie. Jest ona antyoksydantem i neutralizuje wolne rodniki. Może chronić organizm przed ryzykiem rozwoju choroby wieńcowej oraz zmian miażdżycowych. Oprócz tego przyczynia się do zachowania prawidłowych funkcji narządów rozrodczych u kobiet3.

 

Witamina K dla kobiet

Ostatnią już witaminą, którą należy uzupełnić po zimie, jest witamina K. Ma ona działanie przeciwkrwotoczne. Uczestniczy w tworzeniu tkanki kostnej. Przypisuje się jej właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, jak również przeciwbólowe i przeciwzapalne9.

Jakie witaminy dla kobiet wybrać?

Podstawowym źródłem witamin jest przede wszystkim prawidłowo skomponowana dieta, która wpływa na zdrowie i samopoczucie2. W stanach zwiększonego zapotrzebowania na witaminy warto jednak dodatkowo sięgnąć po kompleks witamin dla kobiet. Jakie są najlepsze witaminy dla kobiet?

Zestaw witamin i składników mineralnych dla kobiet po zimie

Polecane witaminy dla kobiet to np. suplement diety Falvit. Jego skład został specjalnie skomponowany z myślą o kobietach, aby wesprzeć ich potrzeby w czasie, gdy najbardziej tego potrzebują, np. po zimie. Falvit to zestaw witamin dla kobiet, który zawiera 13 witamin (wszystkie wyżej wymienione), a oprócz tego jeszcze 9 składników mineralnych10. Biorąc witaminy na wiosnę, wspieramy zdrowie i utrzymanie zdrowego wyglądu skóry.

Należy pamiętać, że suplement diety nie stanowi substytutu (zamiennika) prawidłowo zbilansowanej i zróżnicowanej diety.

 

Bibliografia:

  1. Rusińska A., Płudowski P., Walczak M. i in., Zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja 2018 r., Postępy neonatologii 2018;24(1), 1-24.
  2. Przygoda B., Witaminy, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2013.
  3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K. i in., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.
  4. Zawada K., Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka, Herbalism nr 1(2)/2016, 22-34.
  5. Zimowy alfabet odporności – pacjent.gov.pl (https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zimowy-alfabet-odpornosci (dostęp: 2022.02.21.)).
  6. Przygoda B., Witamina B2 (ryboflawina), Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2012.
  7. Przygoda B., Niacyna (witamina PP), Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2012.
  8. Przygoda B., Kwas pantotenowy, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2011.
  9. Przygoda B., Witamina K, Medycyna praktyczna dla pacjentów, 2012.
  10. Witryna internetowa: https://falvit.pl (dostęp: 2022.04.04.).