Skip to main content

Biotyna to witamina z grupy B (B7) uznawana za jedną z bardziej istotnych dla zachowania dobrej kondycji włosów, paznokci1 i skóry2. Oddziałuje m.in. na układ odpornościowy oraz wspomaga procesy naprawy DNA, co korzystnie wpływa na wszystkie komórki organizmu. Niedobory biotyny występują rzadko i najczęściej spowodowane są zaburzeniami wchłaniania bądź niewłaściwą dietą.3

Jakie działanie ma biotyna? W jaki sposób wpływa na paznokcie, skórę i włosy? Sprawdź!

Co to jest biotyna?

Biotyna to składnik odżywczy należący do grupy witamin B, znana jest również jako witamina B7. Kojarzona jest przede wszystkim z wpływem na kondycję włosów, skóry i paznokci1, choć posiada również inne właściwości. Biotyna to również witamina wpływająca pozytywnie na układ odpornościowy oraz biorąca udział w procesach krzepnięcia krwi – razem z witaminą K.3

Oprócz tego biotyna wpływa na procesy odpowiedzialne za naprawę struktury DNA3 oraz bierze udział w procesach metabolizowania glukozy – głównego źródła energii dla organizmu.1

Niedobór biotyny – jakie ma objawy?

Niedobór biotyny występuje bardzo rzadko1, a jego objawy mają różnorodne podłoże. Do najczęstszych objawów niedoboru biotyny zalicza się3:

  • stany zapalne skóry,
  • bóle mięśni,
  • ogólne pogorszenie samopoczucia,
  • obniżony apetyt,
  • dolegliwości ze strony układu pokarmowego, szczególnie – nudności.

Niedobór biotyny może doprowadzić także do różnych innych konsekwencji zdrowotnych, jak na przykład zapalenia spojówek czy wystąpienia drgawek .1 Sprzyja także nadmiernej utracie włosów.4

Niedobór biotyny  – przyczyny

Niedobór biotyny może wynikać z czynników genetycznych lub mieć postać nabytą. Genetyczne niedobory mogą ujawnić się w okresie noworodkowym bądź niemowlęcym. Typ noworodkowy bezpośrednio zagraża dziecku, z kolei postać niemowlęca najczęściej pojawia się w ciągu 3 miesięcy od dnia urodzenia.4

Nabyty niedobór biotyny może wynikać z4:

  • nadmiernego spożycia surowych jaj – zawierają one składnik będący antagonistą biotyny, czyli blokujący jej działanie;
  • zaburzeń wchłaniania;
  • nałogowego spożywania alkoholu;
  • długotrwałej antybiotykoterapii;
  • przyjmowania niektórych lekarstw, np. izotretynoiny.

Niedobory biotyny dotyczą także prawie 50% ciężarnych kobiet.4

Biotyna – źródło w pożywieniu

Biotyna jest składnikiem odżywczym, który występuje zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. Jej źródłem są m.in.3:

  • jaja, głównie żółtko (należy jednak pamiętać o tym, że nie wolno spożywać zbyt dużej ilości surowych jaj, gdyż prowadzi to do efektu odwrotnego i powoduje niedobory4);
  • mleko,
  • produkty zbożowe.

Biotyna występuje także w podrobach mięsnych, np. w wątrobie czy nerkach.3

Biotyna a wypadanie włosów

Witaminy i minerały to składniki, które odgrywają ogromną rolę w zachowaniu dobrej kondycji włosów. Przede wszystkim wpływają na rozwój i funkcjonowanie mieszków włosowych. Dlatego też niedobory tych składników odżywczych mogą prowadzić do wypadania włosów, a w konsekwencji – stać się przyczyną łysienia.4

Wypadanie włosów to naturalny proces fizjologiczny. Jednak w sytuacji, gdy dochodzi do nadmiernej utraty włosów, a więc obserwuje się wypadanie średnio ponad 100 kosmyków dziennie, można podejrzewać zmiany patologiczne i pierwsze objawy łysienia. Szczególnie, gdy stan ten utrzymuje się przez kilka tygodni.5

Problem ten jest częstym zjawiskiem, a jedną z witamin, której niedobory sprzyjają wypadaniu kosmyków, jest właśnie biotyna.4 Dlatego też jej suplementacja jest pomocna w ograniczeniu nadmiernego wypadania włosów, którego przyczyny leżą w zbyt małej podaży witaminy B7.4

Biotyna – zdrowa i nawilżona skóra

Biotyna to witamina wpływająca także na kondycję skóry, przede wszystkim – jej nawilżenie. Jest to złożony proces, który obejmuje zarówno warstwę skóry właściwej, jak i naskórka oraz kondycję tzw. płaszcza wodno-lipidowego. Nie bez znaczenie pozostaje także NMF – naturalny czynnik nawilżający.2

Aby zadbać o odpowiedni poziom nawilżenia skóry w warstwach wewnętrznych musi dojść do procesu określanego wiązaniem wody. Wpływ na to mają m.in. składniki hydrofilowe wnikające do naskórka. Ich zadaniem jest „przetransportowanie” wody do głębszych warstw naskórka i jej zatrzymanie tam, co pozwoli utrzymać nawilżenie skóry. Jednym z kluczowych składników w tym procesie jest właśnie witamina B7.2

Oprócz tego niedobory biotyny wpływają m.in. na stany zapalne skóry3, co również pokazuje znaczenie tej witaminy dla zachowania dobrej kondycji naskórka.

Biotyna – zdrowe paznokcie

Biotyna jest witaminą korzystnie wpływającą także na zdrowie i kondycję paznokci. Jej odpowiednia ilość w organizmie sprzyja poprawie wyglądu płytki paznokciowej oraz zwiększa jej twardość i grubość. Jest więc pomocna przy problemie kruchych i łamliwych paznokci.6

Co istotne, odpowiednia podaż biotyny może pomóc przy regeneracji po drobnych uszkodzeniach (tzw. starte paznokcie) czy przy dolegliwości, jaką jest trachyonychia.6

Biotyna – suplementacja

Niedobory biotyny zdarzają się rzadko, jednak w momencie gdy wystąpią, można rozważyć jej dodatkową suplementację. Ewentualny nadmiar biotyny jest wydalany z organizmu. Preparaty z biotyną zwykle zawierają tą witaminę w ilości 10, 50 lub 100 μg.1

Biotynę można suplementować osobno lub przyjmować w gotowym kompleksie witamin i minerałów, takim jak np. Falvit dla kobiet.7 Suplement diety dostarcza dodatkowej ilości witamin i minerałów, które występują w odpowiednich proporcjach. Zawartość biotyny wynosi 50 μg. Inne witaminy i składniki mineralne w produktach Falvit, to:

  • witamina C, A, E, D, K, B12 i B6;
  • niacyna,
  • kwas foliowy,
  • kwas pantotenowy,
  • ryboflawina,
  • tiamina,
  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo,
  • cynk,
  • mangan,
  • jod,
  • selen,
  • molibden,

Falvit dla kobiet należy przyjmować raz dziennie. Suplement zawiera 30 tabletek, dzięki czemu wystarcza na cały miesiąc. Preparat najlepiej suplementować w trakcie posiłku lub bezpośrednio po nim.

 

 

Bibliografia:

  1. Bistas KG., Tadi P., Biotin, StatPearls Publishing, 2022.
  2. Kędzia B., Wolski T., Farmakoterapia skóry. Część 3. Nawilżanie skóry i naturalne środki nawilżające, Postępy Fitoterapii, 2019.
  3. Dziewiecka, H. i inni, Zastosowanie związków siarkowych w sporcie: biotyna, tiamina i tauryna, Medycyna Sportowa, 2010.
  4. Zempleni J, Hassan YI, Wijeratne SS. Biotin and biotinidase deficiency. Expert Rev Endocrinol Metab. 2008
  5. Brzezińska-Wcisło L. i inni, Fizjologia i patologia wzrostu i utraty włosów na głowie u człowieka, Postępy Dermatologii i Alergologii, 2003.
  6. Lipner S., Scher R., Biotin for the treatment of nail disease: what is the evidence?, Journal of Dermatological Treatment, 2018.
  7. Witryna internetowa: https://falvit.pl (dostęp: 2022.04.04.).