Skip to main content

Kondycja włosów zależy w dużej mierze od sposobu ich pielęgnacji, ale przede wszystkim stosowanej diety. Wraz z pożywieniem należy dostarczyć organizmowi niezbędnych mu substacji odżywczych, w tym witamin i składników mineralnych, które mają szczególne znaczenie dla włosów1,2,3. Jakie witaminy wpływają na włosy? Poznaj witaminy na włosy, o których podaż powinnaś się szczególnie zatroszczyć!

Dobre witaminy na włosy – jakie witaminy wpływają na włosy?

By móc cieszyć się pięknymi i zdrowymi włosami, trzeba dostarczyć im niezbędnych składników odżywczych w postaci witamin1,2,3. Niedobory niektórych witamin mogą stać się przyczyną chorób skóry głowy, a nawet doprowadzić do nadmiernego wypadania włosów1. Dlatego tak ważne jest, aby każdego dnia przyjmować witaminy i składniki mineralne zgodnie z zapotrzebowaniem swojego organizmu. Poznaj witaminy ważne dla zdrowia i wyglądu włosów.

Witamina A na włosy

Na stan naszych włosów w dużej mierze wpływa witamina A, która pobudza do wzrostu mieszki włosowe1. Możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, jak ważna jest witamina A dla kondycji naszych włosów do momentu, gdy jej zabraknie. Niedobór witaminy A bowiem znacząco wpływa na włosy, które stają się łamliwe, a z czasem zaczynają wypadać2.

Gdzie znajduje się witamina A? Duże jej ilości występują w wątrobie, podrobach, rybach, produktach mlecznych i ciemnozielonych warzywach1.

Witamina C na włosy

Każdego dnia powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi odpowiednie ilości witaminy C, która z kolei odgrywa ważną rolę w syntezie kolagenu1. Ten z kolei odpowiada za dostarczanie niezbędnych aminokwasów odpowiedzialnych za odżywianie cebulek włosów. Witamina C przyczynia się zatem do prawidłowego wzrostu włosów oraz odpowiada za ich odbudowę.

Witaminę C, podobnie jak i pozostałe witaminy, powinniśmy dostarczać głównie wraz z pożywieniem. Gdzie znaleźć największe jej ilości? Witamina C zawarta jest w cytrusach, kapuście, brokułach, czarnej porzeczce i papryce1.

Witamina E na włosy

Dobra na włosy jest też witamina E, która utrzymuje spójność strukturalną i aktywność funkcjonalną włosów3. Chroni zarówno włosy, jak i mieszki włosowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Między innymi dzięki niej włosy są przyjemnie miękkie w dotyku i zyskują piękny połysk.

Witaminy z grupy B na włosy

Dla włosów znaczenie ma także właściwa podaż witamin z grupy B, które stymulują mieszki włosowe do produkcji nowych, mocniejszych włosów1. Do szczególnie ważnych witamin z tej grupy zalicza się przede wszystkim1:

  • witamina B5 (kwas pantotenowy) – nadaje włosom połysk. Obecna jest w warzywach i owocach, żółtkach jaj, ziarnach zbóż i drożdżach;
  • witamina B7 (biotyna) – hamuje nadmierną pracę gruczołów łojowych oraz łagodzi objawy łupieżu. Występuje w mleku, serze, ciemnym ryżu oraz orzechach.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że witaminy z grupy B, w tym przede wszystkim witamina B5, B6, B8, B9 i B12, wykorzystywane są w terapii skóry  głowy i włosów. Wspomniane witaminy zmniejszają stany zapalne, zwiększają elastyczność łodygi włosa, zapobiegając jej łamaniu i stymulują podziały komórkowe, wpływając na wzrost włosów3.

Jakie substancje mineralne wpływają na kondycję włosów?

Same witaminy na wzmocnienie włosów nie wystarczą, aby trwale poprawić ich kondycję. Dodatkowo trzeba włączyć do diety produkty bogate w substancje mineralne, w tym m.in.1:

  • żelazo – bierze udział w transporcie czerwonych krwinek, które niosą substancje odżywcze niezbędne do prawidłowego wzrostu włosów, dodatkowo wpływa na poprawienie ich struktury. Duże ilości żelaza znajdują się w mięsie wołowym i drobiowym oraz rybach;
  • miedź – bierze udział w procesie wytwarzania barwnika skóry, więc jej niedobór może powodować wcześniejsze siwienie. Miedź można dostarczać wraz z orzechami, rybami, grzybami lub owocami;
  • cynk – ogranicza wypadanie włosów, zatem przy jego niedoborze włosy mogą nadmiernie wypadać, ponadto przesuszać się i łamać. Cynk występuje w mięsie, wątróbce, rybach, serach żółtych, kaszy gryczanej, jajach i ryżu;
  • siarka – utrzymuje właściwą strukturę łodygi włosa. Gdy jej brakuje, włosy mogą tracić elastyczność i stawać się łamliwe. Siarka znajduje się w rzodkiewce, brokułach i cebuli.

Jak dbać o włosy na co dzień?

Niezbędne dla włosów substancje odżywcze takie jak witaminy i składniki mineralne powinno się dostarczać wraz z dietą. Dieta dla włosów powinna zawierać także odpowiednią ilość tłuszczów, aminokwasów, mikro- i makroelementów. Bardzo ważne jest też picie wody, które z kolei dostarcza włosom cenne sole mineralne1.

Zestaw witamin na włosy dla kobiet

Dostarcz organizmowi niezbędnych mu witamin biorąc Falvit. To suplement diety stworzony specjalnie dla kobiet, który zawiera 9 witamin i 13 składników mineralnych wpływających na zdrowie i wygląd. Dla włosów szczególne znaczenie oprócz witamin mają pierwiastki takie jak cynk i selen. Przyjmując zestaw witamin na włosy, dostarczasz organizmowi składników, których Twój organizm nie jest w stanie sam zsyntetyzować4.

Problemy z włosami – czy to brak witamin?

Jak już wiesz, witaminy w dużym stopniu wpływają na wygląd i kondycję włosów. W przypadku nadmiernego wypadania włosów i widocznego pogorszenia ich kondycji warto udać się do lekarza, aby dowidzieć się, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Specjalista może zlecić badania poziomu wpływających na ich stan witamin, a jeśli wykażą niedobór, zalecić ich uzupełnianie.

 

Bibliografia:

  1. Szklarczyk M., Goździalska A., Jaśkiewicz J., Choroby oraz pielęgnacja skóry głowy i włosów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2012.
  2. Zasada M., Adamczyk A., Witamina A. Budowa i mechanizm działania, Kosmetologia Estetyczna, 5 / 2018 / vol. 7.
  3. Czerwonka W., Puchalska D., Zarzycka-Bienias R. i in., Zastosowanie witaminy E w kosmetologii, Kosmetologia Estetyczna 1 / 2019 / vol. 8.
  4. Witryna internetowa: https://falvit.pl (dostęp: 2022.04.04.)