Czas na odpoczynek

W ciąży – szczególnie w pierwszym i ostatnim trymestrze – możesz odczuwać senność, zmęczenie, znużenie, a za chwilę drzemki oddałabyś wiele. Podpowiadamy, jak dobrze „zaplanować” czas na odpoczynek podczas tych 9 miesięcy.

 

Śpij słodko!

Przede wszystkim, nie zarywaj nocy. Zapewnij sobie minimum 8 godzin nieprzerwanego snu. Każda oderwana godzina będzie „mścić się” większą sennością i rozdrażnieniem w ciągu dnia. Polub spanie na boku, bo pozycja na wznak powoduje ucisk macicy na żyłę główną dolną. Powoduje to mniejszy przepływ krwi do serca i mózgu. Skutki tego mogą być nieprzyjemne: zawroty głowy, omdlenia, utraty przytomności, znaczne zmęczenie. Leżenie na plecach w zaawansowanej ciąży utrudnia oddychanie i jest niekorzystne dla kręgosłupa.

Zapewnienie odpoczynku nocnego wydaje się dość łatwe i naturalne kiedy oczekujesz pierwszego potomka. Trudniej, kiedy w pokoiku obok urzęduje dwulatek regularnie budzący się w nocy. Umów się z mężem, że to on przez pewien czas będzie wstawał do malucha. Możesz też skorzystać z książeczki „Uśnij wreszcie” autorstwa Tracy Hogg, która  pomaga rodzicom w sposób konsekwentny oduczyć dziecko od nocnych wędrówek, usypiania i nocnych pobudek. Odszukaj 3 odcinek 2 serii „Superniani”, gdzie psycholog Dorota Zawadzka krok po kroku uczy niesfornego Patryka samodzielnego spania.

Drzemka pożądana

Ideałem byłoby gdybyś mogła wygospodarować w ciągu dnia jedno lub dwugodzinny czas na wypoczynek. To trudne, jeśli jesteś aktywna zawodowo, a w domu czeka dziecko spragnione zabawy z mamą.

Możesz spróbować umówić się ze starszym dzieckiem lub dziećmi na zabawę na leżąco: w szpital (oczywiście tobie przypada rola ciężko chorego pacjenta, wtedy nawet 10 – minutowa drzemka, jest na miejscu!), we fryzjera, w hipopotama w zoo (ty hipopotam, maluch opiekun karmiący zwierza marchewkami). Możecie również pobawić się w malowanie na brzuszku kredkami wówczas dajesz dziecku szanse na oswojenie i polubienie rodzeństwa. Rysować możecie także palcem, a druga strona musi zgadnąć po dotyku co zostało naszkicowane. Wymyślaj zabawy w pozycji leżącej, zabawę w Indian pozostaw tacie! Generalna zasad: nie staraj się robić wszystkiego sama i udowadniać własnego heroizmu! Korzystaj z pomocy mamy, przyjaciółek, uczynnych cioć. Czas przez nie podarowany wykorzystaj na wypoczynek, nie na prace domowe! Naucz starsze dziecko, że potrzebujesz pomocy przy obowiązkach domowych. Maluch świetnie poradzi sobie z załadowaniem pralki ubraniami konkretnego koloru, a ty będziesz miała to z głowy!

Odpoczywając staraj się aby nogi były nieco wyżej niż reszta ciała. Złagodzisz dzięki temu dolegliwości tej partii ciała – opuchnięcia, ociężałość nóg, ból.

Odpoczywaj w ruchu!

Poczucie odprężenia, energię do działania uzyskasz nie tylko drzemiąc, ale też podejmując aktywność fizyczną w ciąży. Spróbuj choć godzinę w tygodniu znaleźć na uprawianie sportu czy ćwiczeń dozwolonych dla przyszłych mam, to może być joga, pływanie, fitness, taniec, pilates, nordic walking itp. Regularny ruch pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie, nastrój i sprawi, że wszelkie oznaki zmęczenia znikną.