Skip to main content

Stres to stan, którego nie da się uniknąć. Doświadcza go każdy na różnych etapach życia. Stres może mieć dużą intensywność lub utrzymywać się na stałym poziomie (stres przewlekły). Stres to reakcja fizjologiczna organizmu, dlatego nie można nad nią zapanować. Jednocześnie długotrwałe doświadczanie stresu może nieść ze sobą różne konsekwencje. Stres informuje organizm o zagrożeniu i pobudza do walki,1 tym samym powodując większe zapotrzebowanie na energię. To prowadzi również do konieczności dostarczenia większej ilości witamin i składników mineralnych. W przeciwnym razie dochodzi do ich niedoborów.2

Jakie są konsekwencje chronicznego stresu? Do jakich niedoborów żywieniowych prowadzi? Jak sobie z tym radzić?

Stres – jak powstaje?

Stres powstaje jako reakcja organizmu na zagrożenie – realne bądź wyobrażone. Pojawia się w sytuacjach przekraczających naturalne zasoby jednostki. Stres może być spowodowany jedną, nagłą sytuacją lub utrzymywać się w czasie. Wówczas powoduje szereg negatywnych skutków zdrowotnych, wpływając na procesy oddychania, regulację tętna czy funkcjonowanie układu nerwowego.1

Stres – jak wpływa na organizm?

Długotrwały stres niesie ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Przede wszystkim w sytuacji stresowej dochodzi do przyspieszenia akcji serca i spłycenia oddechu. Częste doświadczanie stresu powoduje, iż sytuacje te utrzymują organizm w stałym napięciu. Mogą wystąpić również dolegliwości ze strony układu pokarmowego.1

Życie w ciągłym stresie wpływa również na obniżenie odporności poprzez spowolnienie reakcji immunologicznej.1  Może również sprzyjać rozwojowi niektórych chorób, np. nadciśnienia tętniczego3

Zmęczenie i stres, a zwłaszcza zszargane nerwy, mogą powodować także wzrost poziomu cukru we krwi, co grozi rozwojem cukrzycy typu II. Może zwiększać także stężenie trójglicerydów, zbijających się w tzw. blaszki miażdżycowe. Stres sprzyja również takim dolegliwościom jak drżenie mięśni czy mniejsza senność (problemy ze snem). Sprzyja chorobom reumatoidalnym, nowotworowym oraz zmianom w obrębie siatkówki oka.4 W związku z tym stres to nie tylko utrapienie dnia codziennego, ale przede wszystkim poważne zagrożenie dla zdrowia organizmu.

Czy stres i zmęczenie zwiększa zapotrzebowanie na witaminy?

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebna jest odpowiednia podaż witamin i składników mineralnych. Zapotrzebowanie na nie powinno być uzupełniane wraz z dietą.4 Niestety w sytuacji stresowej dochodzi do nadprodukcji kortykoidów, które m.in. pobudzają organizm do większego wysiłku. To niesie ze sobą zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, co przy ubogiej diecie może wiązać się ze zbyt małą podażą witamin i składników mineralnych. Oprócz tego w sytuacji stresowej może dojść do pewnej zmiany nawyków żywieniowych. Pod wpływem stresu częściej sięga się po wysokoenergetyczne produkty czy przekąski bogate w tłuszcze, co może sprzyjać dodatkowym kilogramom.2

Przy zbyt małej odporności na stres i doświadczaniu go na co dzień mogą pojawić się niedobory niektórych składników odżywczych. Przede wszystkim napięcie powoduje wypłukiwanie potasu i jednoczesne zatrzymywanie sodu, co nie tylko zaburza gospodarkę tych składników mineralnych, ale wpływa również na nadciśnienie. Objawy niedoboru potasu to również4:

  • niekontrolowane drżenie mięśni,
  • ogólne osłabienie organizmu i niski poziom energii,
  • niedrożność jelit,
  • zaburzenia w pracy serca,
  • niewydolność oddechowa.

Oprócz tego stres zmniejsza stężenie cynku, magnezu oraz witamin z grupy B i C. Witaminy z grupy B mają ogromne znaczenie dla sprawnej pracy całego układu nerwowego i regulacji stresu. Ich niedobór wiąże się z zaburzeniami w tym zakresie.1

Jaki suplement wybrać na ciągłe zmęczenie i stres?

Suplementy diety to środki spożywcze, których zadaniem jest dostarczenie niezbędnych witamin i składników mineralnych, tak aby wspomóc uzupełnienie dziennego zapotrzebowania. Witaminy i minerały dostępne w formie suplementów są uzupełnieniem diety – nie mogą zastąpić pełnowartościowych i zbilansowanych posiłków.5

Utrzymanie zdrowego poziomu stresu w obecnych czasach jest trudne. Jednocześnie skutki stresu są odczuwalne w codziennym działaniu, wpływają na funkcjonowanie mięśni oraz ogólną kondycję organizmu. Pogarszają m.in. jego naturalną odporność.1. W sytuacji gdy dieta zawodzi, warto sięgnąć po dodatkową suplementację, wspomagającą uzupełnienie traconych wraz ze stresem witamin i składników mineralnych.

Suplementy zawierające witaminy i składniki mineralne, połączone w kompleks (tak jak np. Falvit), wspomagają utrzymanie właściwego poziomu składników odżywczych w organizmie oraz zapewniają wygodę w stosowaniu – wystarczy przyjąć jedną drażetkę dziennie. Dzięki temu nie ma konieczności przyjmowania dodatkowych suplementów.6 Wybierając suplementy dla kobiet, należy zwrócić uwagę na to, czy preparat został wytworzony zgodnie z wszelkimi obowiązującymi normami. W suplemencie składniki odżywcze powinny być zachowane w odpowiednich proporcjach tak, aby pomóc w uzupełnieniu dziennego zapotrzebowania spożycia tych składników.5

Witaminy na zmęczenie i brak energii – czy Falvit to dobry wybór?

Falvit to gotowy kompleks witamin i składników mineralnych, zawierający wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Tym samym zawiera także tracony wraz ze stresem magnez, cynk, witaminy z grupy B (w tym witamina B12) i C oraz potas. Ogólnie rzecz ujmując, zapewnienie odpowiedniej ilości tych składników odżywczych wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia oraz pomaga w utrzymaniu odporności organizmu.6

Najczęściej zadawane pytania:

  1. Ciągłe zmęczenie – jaka jest przyczyna?

Przyczyną ciągłego uczucia zmęczenia jest m.in. zła dieta, zbyt mała ilość snu, stres czy choroby przewlekłe.

2. Dla kogo witaminy na zmęczenie i brak energii?

Witaminy na zmęczenie i brak energii przeznaczone są dla każdego, kto czuje spadek witalności i jednocześnie ma trudności z dostarczeniem witamin i składników mineralnych wraz z dietą.

 

Bibliografia:

  1. Kaczmarska A. i inni, Problematyka stresu – przegląd koncepcji, Hygeia Public Health, 2016, 51(4):317-321.
  2. Sieński M., Zając A., Stres a nawyki żywieniowe w populacji studentów, Pielęgniarstwo Polskie, 4(42), 246-253, 2011.
  3. Kowalczyk J., Psychologiczne korelaty stresu pacjentów z opornym nadciśnieniem tętniczym i ich metody radzenia sobie, Nadciśnienie Tętnicze w Praktyce, 2019, Tom 5, nr 2, strony: 190-198 .
  4. Bartoszewska E. Elter D., Stres – zjawisko i jego przyczyny, Edukacja i Nauka Naszą Wspólną Przyszłością, Referaty Seminariów Naukowych, 2010, 1..
  5. Brzezińska J., Grembecka M., Suplementy diety – specyficzna żywność, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2021.
  6. Falvit, Informacje producenta, dostęp: 27.07.2022.
Redakcja

Treści są pisane przez Redakcję serwisu na bazie wiarygodnych materiałów wymienionych w sekcji Bibliografia poniżej treści artykułu. Od wielu lat zajmujemy się tematyką zdrowotną, szczególnie wpływem witamin i składników mineralnych na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Linia produktów Falvit®

FALVIT®

Sprawdź

FALVIT® ESTRO+

Sprawdź

FALVIT® MAMA

Sprawdź