FalvitSuplementacja dietyOkres ciąży i karmi…

Okres ciąży i karmienia piersią

Stosowanie suplementów zawierających witaminy i mikroelementy jest uzasadnione w stanach zwiększonego zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne, np. podczas ciąży lub w czasie karmienia piersią.

1. Dostarczaj zbilansowanej ilości kwasów omega-3.

Kwasy omega-3 mają duży wpływ na rozwój płodu w III trymestrze ciąży, ponieważ zapewniają optymalny rozwój centralnego układu nerwowego – stanowią min. budulec tkanki nerwowej mózgu i siatkówki. Kwasy omega-3 znajdziesz w rybach, algach, olejach rybich i roślinnych. Z uwagi na bardzo niskie spożycie ryb w Polsce, pomyśl o odpowiednich suplementach kwasów tłuszczowych wielonienasyconych.

2. Spożywaj suplementy oraz potrawy bogate w kwas foliowy.

Jeden z ważniejszych składników dla ciężarnych kobiet to kwas foliowy. Przyczynia się on do wzrostu tkanek matczynych w czasie ciąży. Kwas foliowy znajdziesz w warzywach liściastych, sałacie, szpinaku i innych zielonych częściach roślin, pomidorach, fasoli, pomarańczach.

Z uwagi, że syntetyczny kwas foliowy wchłania się lepiej niż naturalny oraz, iż obowiązujące w Polsce zalecenia mówią, że kobiety planujące ciążę powinny spożywać 400 µg kwasu foliowego dziennie, pomyśl o suplementach. Zaleca się, aby suplementację kwasem foliowym rozpocząć najpóźniej na 4 tygodnie przed poczęciem oraz kontynuować przez pierwszy trymestr.

 3. Dostarczaj organizmowi witaminy D.

Witamina D wpływa na prawidłowy rozwój układu szkieletowego płodu, ale także na Twoją gospodarkę węglowodanową. Witamina D pochodzenia endogennego powstaje w organizmie człowieka w czasie syntezy skórnej pod wpływem promieniowania UVB. Niestety warunki pogodowe w Polsce sprawiają, że w okresie od października do marca synteza skórna jest ograniczona, stąd wzrasta zapotrzebowanie organizmu na uzupełnianie niedoborów witaminy D. W tym okresie zalecana jest dieta bogata w ryby (źródło egzogennej witaminy D) oraz stosowanie suplementów.

4. Spożywaj żelazo.

Zapotrzebowanie na żelazo wzrasta w okresie ciąży i wynosi do 27 mg* na dobę. Warto uzupełnić dietę o suplementy diety zawierające żelazo.

5. Dbaj o odpowiedni poziomu jodu i selenu w organizmie.

Jod i selen są pierwiastkami niezbędnymi do syntezy hormonów tarczycy. Skutki niedoborów hormonów tarczycy w ciąży mogą być bardzo poważne. Dawka dodatkowej suplementacji jodem w okresie ciąży wynosi 150ug jodu na dobę.