Bądź piękna w ciąży!

Każda kobieta chciałaby w tym wyjątkowym okresie nadal czuć się piękną, kobiecą i atrakcyjną. Ponieważ, w czasie 9 miesięcy, ciało zmienia się bardzo intensywnie wymaga wiele troski i pielęgnacji. Zmartwieniem przyszłych mam jest również bezpieczeństwo używanych kosmetyków dla dziecka. Podpowiemy jak bezpiecznie i skutecznie dbać o siebie!

Czego powinnaś unikać?
Większość kosmetyków dostępnych na rynku jest bezpieczna dla dziecka i mamy. Jest jednak kilka kosmetyków, składników i kuracji, których powinnaś unikać w ciąży. Są to:

• witamina A, retinol – częste składniki kremów zapobiegających zmarszczkom,
• kwas salicylowy – dodawany do peelingów i preparatów przeciwtrądzikowych. Może powodować wady wrodzone, zaburzenia krzepnięcia krwi u dziecka, problemy z przebiegiem ciąży,
• farby do włosów – niektóre składniki farb mogą powodować wady wrodzone,
• triclosan – jest to składnik konserwujący, często dodawany do mydeł i płynów pod prysznic. Ma działanie rakotwórcze,
• kwas AHA w dużym stężeniu, np. w preparatach używanych w gabinetach kosmetycznych,
• botoks,
• związki fluoru – zawarte w płynach do płukania ust,
• zabiegi związane z przegrzaniem organizmu – np. okłady rozgrzewające,
• zabiegi powodujące wzrost ciśnienia tętniczego krwi – np. drenaż limfatyczny, intensywny masaż odchudzający,
• depilacja woskiem – może powodować nieprawidłowości w krążeniu żylnym skutkujące pojawieniem się żylaków,
• zabiegi z użyciem prądu – np. elektrolizy, czy zamykania porów skóry po oczyszczaniu twarzy za pomocą galwanizatora (można to zrobić równie skutecznie specjalnymi maseczkami),
• opalanie – niewskazane jest intensywne opalanie zarówno na plaży jak i w solarium. Promienie słoneczne mogą prowadzić do przebarwień i niekorzystnie działać na system nerwowy płodu. Gorąco towarzyszące opalaniu może mieć wpływ na podwyższenie ciśnienia. Możesz natomiast użyć samoopalacza.

Zapobiegaj rozstępom…

… bo walka z już istniejącymi jest bardzo trudna. W ciąży Twoja waga rośnie szybciej i gwałtowniej niż zazwyczaj, a skóra mocno się rozciąga. Jednocześnie organizm wydziela bardzo dużo kortyzolu, który powoduje, że włókna kolagenowe odpowiedzialne za elastyczność skóry znacznie słabną. Dlatego warto ujędrniać skórę za pomocą łatwych zabiegów pielęgnacyjnych. Codziennie pod prysznicem masuj całe ciało szorstką sizalową gąbką z dodatkiem bezpiecznej oliwki dla niemowląt. Następnie zrób sobie naprzemiennie zimny i ciepły prysznic – żeby zahartować skórę. Możesz uelastyczniać skórę specjalnymi balsamami dla kobiet w ciąży, a nakremowane ciało potraktować specjalnym wałkiem do masażu.

Celullit w ciąży

Bardzo częstym problemem w ciąży jest celullit. I za to odpowiedzialne są hormony – estrogeny, powodujące wzrost przepuszczalności naczyń, zatrzymanie wody w organizmie. W czasie ciąży niewskazane będą popularne kremy na tę przypadłość zawierają bowiem często kofeinę, witaminę A, retinol. Dobrym sposobem będzie natomiast – podobnie jak w przypadku zapobiegania rozstępom – regularny masaż. Wystarczą 4 minuty masażu pod prysznicem by już po kilku dniach zobaczyć efekt. Do masażu możesz użyć rękawicy sizalowej z oliwką dla niemowląt, oliwą z oliwek, oliwą ze słodkich migdałów lub pestek winogron, solą gruboziarnistą. Po masażu zastosuj krem nawilżający lub – przeznaczony dla ciężarnych – specjalny krem na rozstępy.

Nie bój się ruchu!

Najlepszym sposobem na zapobieganie cellulitowi jest ruch – jego brak prowadzi do zaburzeń w funkcjonowaniu układu limfatycznego, przez co toksyny zalegają w komórkach tłuszczowych. Powoduje to ich rozrost, co obserwujemy gołym okiem właśnie jako szpecący cellulit.

Jest wiele aktywności, którym możesz się oddawać w ciąży z korzyścią dla figury. Pamiętaj, że im sprawniejsza będziesz w ciąży, tym więcej będziesz miała siły do zajmowania się maleństwem, mniej problemów z bolącym kręgosłupem.

Co możesz w ciąży? Przede wszystkim świetne będą spacery, pływanie, joga – pod okiem doświadczonego instruktora, aerobik dla ciężarnych, rower ale tylko stacjonarny. Dobrym rozwiązaniem dla przyszłej mamy będzie także pillates i streeching. Powinnaś natomiast unikać typowo urazowych sportów: jazdy na nartach, jazdy konnej, surfingu.

Wzmocnij naczynka

W ciągu 9 miesięcy ciąży naczynka krwionośne na twarzy mają skłonności do nadmiernego rozszerzania się. Bywa, że dolegliwość ta nie mija po porodzie, dlatego sięgnij po kremy wzmacniające ścianki naczyń krwionośnych – np. z zawartością miłorzębu japońskiego czy witaminy C. Staraj się też chronić twarz przed zimnem, silnym wiatrem, gwałtownymi zmianami temperatur, przegrzaniem.

Dbaj o piersi

Pewnie zauważyłaś, że Twoje piersi stały się pełniejsze i jakby cięższe. Aby piersi nie straciły jędrności koniecznie noś dobrze dopasowany stanik i ćwicz mięśnie klatki piersiowej. Wystarczy, że złożysz ręce na piersi (jak do modlitwy) i będziesz naciskać dłonią o dłoń przez kilka sekund. Powtarzaj ćwiczenie po 10 razy w 3 seriach. W czasie kąpieli myj piersi chłodną wodą, możesz również zafundować im zimny prysznic, a następnie wytrzeć bardzo szorstkim ręcznikiem. Uważaj z masażem piersi, gdyż może wywołać przedwczesne skurcze. Na koniec zastosuj odpowiedni krem dla kobiet w ciąży zapobiegający rozstępom.

Być może wydaje ci się, że w ciąży dość dużo czasu spędzisz dbając o swoje ciało. W rzeczywistości dzięki kilku prawidłowym nawykom i pożytecznej rutynie, poświęcając codziennie kilka minut – ale koniecznie systematycznie! – będziesz czuć się atrakcyjnie i kobieco.