Niebezpieczny stres w ciąży

Stres towarzyszy wielu kobietom w czasie ciąży: obawa o dziecko, niepokój związany z nową rolą, niekiedy trudne sytuacje zawodowe lub prywatne. To naturalna sytuacja związana ze zmianą w życiu. Ważne, aby ten stres nie osiągnął gigantycznych rozmiarów. Ważna jest także umiejętność radzenia sobie z nim.

Dlaczego stres jest niebezpieczny?

W organizmie zdenerwowanej mamy nadnercza wydzielają hormony stresu, które przedostają się do płodu. Te hormony to kortykosterydy i katecholaminy. Mają one działanie obkurczające naczynia krwionośne. Przez cieńsze naczynia krwionośne przepływa mniej krwi, stąd mniej tlenu i składników odżywczych poprzez łożysko dociera do dziecka. Dlatego dzieci zestresowanych mam mogą być rozdrażnione, nadpobudliwe, nadmiernie ruchliwe.

Jak sobie radzić ze stresem?

Oto kilka rad, które pomogą Ci zredukować szkodliwy stres:

• Dbaj o odpowiednią ilość odpoczynku i snu, zmęczenie i niewyspanie czynią Cię bowiem podatną na stres.
• Uspokój oddech: weź głęboki wdech z zamkniętymi ustami, poczuj jak powietrze wypełnia ci płuca, brzuch, ciebie całą. Potem delikatnie wypuść powietrze. Ćwiczenie oddechowe powtórz kilka razy. Spokojny oddech będzie sygnałem dla Twoich myśli, aby i one się uspokoiły.
• Zapisz się na zajęcia uczące technik relaksacyjnych.
• Słuchaj muzyki relaksacyjnej, przewietrz dobrze pomieszczenie, zadbaj o półmrok i wysłuchaj jej w ciszy i spokoju.
• Pójdź na dłuższy spacer.
• Idź do kina, teatru, kawiarni.
• Nie odganiaj stresu łakociami. Nie pomogą, a zbędne kilogramy pozostaną.
• Porozmawiaj z kimś bliskim – przyjaciółką, mamą, partnerem.
• W szczególnie trudnych sytuacjach spotkaj się z lekarzem, zapisze Ci łagodne środki uspokajające, nieszkodliwe dla dziecka bądź skieruje do specjalisty: psychologa lub psychiatry.
• Staraj się myśleć pogodnie i pozytywnie. To naprawdę pozwoli zaczarować rzeczywistość!