Witaminy i składniki mineralne – żywienie w ciąży

W tym szczególnym czasie, musisz szczególnie dbać o to, co jesz. Dzięki odpowiednio dobranym składnikom diety, Twoje maleństwo będzie rozwijało się prawidłowo, a Ty będziesz czuć się dobrze! Przeczytaj, jakie witaminy i minerały są szczególnie ważne dla kobiety w ciąży.

Kwas foliowy

Niewątpliwie gwiazda wśród witamin zalecanych przyszłej mamie. Z pierwszej wizyty u lekarza mama z pewnością wyjdzie z zaleceniem jego stosowania. Co więcej, zalecany jest kobietom planującym ciążę, wówczas należy przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego przez około 4 miesięcy przed zajściem w ciążę. Profilaktycznie, każda kobieta w wieku umożliwiającym zajście w ciążę, powinna przyjmować tę witaminę.

Staraj się także jeść dużo produktów zawierających foliany: pomarańcze, kapusta, brukselka, brokuły, szpinak, szparagi, rośliny strączkowe, soja, kalafior, pomidory. Staraj się jeść je surowe, ponieważ łatwo utracić foliany podczas gotowania.

Dlaczego jest ważny? Foliany przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych w czasie ciąży. Jod

Bardzo ważny, a często niedoceniany pierwiastek. W postaci naturalnej możesz znaleźć jod w rybach morskich, owocach morza, szpinaku, soli jodowanej.

Dlaczego jest ważny? Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i tarczycy.

Żelazo

Zaleca się przyjmowanie żelaza zwłaszcza w II i w III trymestrze ciąży. Uzupełnij swoją dietę w produkty zawierające żelazo: suszone owoce (w szczególności morele), orzechy nerkowca, migdały, pistacje, fasolę, brokuły, szpinak i wątróbkę. Produkty te łącz z warzywami zawierającymi witaminę C, która ułatwia wchłanianie żelaza.

Dlaczego jest ważne? Optymalna ilość żelaza w organizmie pomaga w prawidłowej produkcji krwinek czerwonych i hemoglobiny u mamy i maleństwa.

Magnez

Będąc w ciąży koniecznie, zwłaszcza jeśli jesteś narażona na sytuacje stresowe, włącz do swojej diety produkty bogate w magnez. Znajdziesz go w: kakao, pestkach dyni, kaszy gryczanej, ryżu, płatkach owsianych.

Dlaczego jest ważny? Magnez przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej, przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, w utrzymaniu zdrowych kości

Cynk

Innym ważnym składnikiem diety przyszłej mamy jest cynk, który w postaci naturalnej możesz znaleźć w kiełkach soi, kiełkach pszenicy, serach podpuszczkowych, wątróbce, fasoli i grochu.

Dlaczego jest ważny? Cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów, w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych, w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych, cynk przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych, do utrzymania prawidłowego metabolizmu kwasów tłuszczowych, cynk pomaga w utrzymaniu zdrowych kości, pomaga zachować zdrowe włosy, i skórę, cynk pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego

Uważaj na te witaminy – możesz przedawkować!

Nie wszystkie witaminy są zalecane przyszłym mamom. Niektóre witaminy, te które są rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K należy stosować bardzo ostrożnie, ponieważ gromadzone w organizmie ciężarnej mogą być szkodliwe.