Na zdrowie!

I trymestr ciąży to świetny moment na zmianę nawyków żywieniowych.

Czego unikać?

Na początek gorsze wiadomości, czyli informacje o tym, z czego bezwzględnie powinnaś zrezygnować. Potem już będzie tylko lepiej, odsłoni się przed Tobą całe bogactwo potraw, które możesz i powinnaś jeść. Zmianę sposobu odżywiania rozpocznij zatem od rezygnacji z:

• Alkoholu. Przenika przez łożysko do krwioobiegu malucha, może powodować wiele nieprawidłowości, między innymi FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy.
• Kawy. Nie musisz rezygnować z niej całkowicie, możesz jedynie ograniczyć picie kawy do jednej filiżanki niezbyt mocnego napoju dziennie.
• Surowego mięsa i ryb. Sushi i tatara pozostaw sobie jako kulinarny obiekt pożądania na później, bowiem surowe mięso może stać się przyczyną zakażenia toksoplazmozą, która może być bardzo groźna dla płodu.• Serów pleśniowych. Mogą znajdować się w nich bakterie wywołujące szkodliwą dla ciężarnej chorobę: listeriozę.
• Surowych lub niedogotowanych jajek, niedogotowanego drobiu. Dbaj o to, aby potrawy z drobiu zawsze były dobrze ugotowane, unikniesz dzięki temu ryzyka zarażenia toksoplazmozą.
• Pustych kalorii w postaci słodyczy, drożdżówek, ciastek, ciasteczek, żelków i chipsów. Niekorzystnie wpłyną na Twoją figurę i nie wzbogacają organizmu w cenne składniki odżywcze.

Czym się odżywiać?

. Dbaj o to, aby Twoja dieta była bogata w:
• Pełnowartościowe białko, czyli takie, które zawiera 8 aminokwasów pochodzenia zewnętrznego niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dietetycy za najbardziej wartościowe (wszystkie aminokwasy) źródło białka uznają kurze jajko (ugotowane!). Zaraz za nim w rankingu białek plasują się mięso, mleko, warzywa strączkowe. Sporo białka, choć już bez kompletu aminokwasów, znajdziesz także w zbożach i orzechach.
• Tłuszcze nienasycone. Znajdziesz je w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, rybach – np. makreli, tuńczyku, orzechach, pestkach dyni czy słonecznika.
• Kwas foliowy i witaminy z grupy B. Rozsmakuj się w szpinaku, brokułach, natce pietruszki, kalafiorze, papryce, kiełkach pszenicy, szparagach, otrębach pszennych, pomarańczach i truskawkach. Ten cenny składnik znajdziesz także w wątróbce i jajku.
• Cukry złożone. Dodadzą Ci energii, a znajdziesz je w owocach i warzywach.
• Witaminy z grupy D. Zaopatrz lodówkę w sardynki, łososia, tran z dorsza, tuńczyka, mleko.
• Witaminy z grupy E. To bardzo ważna grupa witamin. Dlatego pilnuj, aby w diecie znalazły się ciemnozielone warzywa, jaja, zarodki zbóż, oleje roślinne, płatki owsiane, olej słonecznikowy, orzeszki ziemne (niesolone), pomidory, olej z zarodków zbóż.

Ach, te nudności!

Trudno racjonalnie układać dietę, dbać o jej różnorodność i smak potraw, kiedy męczą Cię mdłości, z nazwy tylko poranne, gdyż atakują o dowolnej porze dnia. Co z nimi z robić? Starać się jadać regularnie – o stałych porach, dość często, małe porcje. Jeśli masz mdłości rano, zaraz po wstaniu z łóżka, miej na stoliku nocnym krakersa lub ciasteczko imbirowe. Przed wstaniem zjedz powoli jedno ciastko. Dużo pij wody niegazowanej lub herbatek owocowych, aby zapobiec odwodnieniu. Jeśli żaden sposób nie pomaga na mdłości, spróbuj je…polubić. Niedorzeczne? Badania wskazują, że kobietom, które dotykały nudności w czasie ciąży rzadziej zdarzały się poronienia! Pamiętaj też, że nudności ustają zwykle po pierwszym trymestrze ciąży i po tym czasie możesz w pełni cieszyć się smakami.

Szpinakowa sałatka dla przyszłej mamy!

A oto przykładowy przepis na genialną potrawę dla przyszłej mamy, bogatą w kwas foliowy, tłuszcze nienasycone, witaminy z grupy B. Bazą jest drogocenny szpinak, orzechy włoskie i oliwa. Resztę możesz modyfikować i wzbogacać wedle własnych upodobań. Przygotuj:
• 1/2 kg szpinaku,
• pęczek kopru,
• 20 dag ogórków zielonych,
• garść orzechów włoskich,
• łyżka parmezanu,
• oliwa z oliwek,
• ocet balsamiczny,
• pieprz i sól.

Umyty i osuszony szpinak wrzuć do miski. Ogórki obierz i pokrój w plasterki. Dodaj do szpinaku. Wszystko posyp koperkiem, orzechami i parmezanem. Zalej sosem przygotowanym z 4 łyżek oliwy i 2 łyżek octu balsamicznego. Posól, popieprz, wymieszaj.

Smacznego!