Mamo, wygraj z nałogami!

Często sama natura podpowiada nam rzucenie palenia, ponieważ wiele kobiet palących w początkowych tygodniach ciąży czuje niechęć do palenia – warto posłuchać własnego organizmu i rozpocząć walkę z nałogiem. Warto też poprosić o wsparcie najbliższych – to prawda, że w czasie ciąży nasza motywacja do odstawienia papierosów jest większa niż zazwyczaj, jednak wsparcie partnera, mamy, przyjaciółki gwarantuje nam niemal 100 – procentowy sukces! Poinformuj swojego lekarza o paleniu – dzięki temu dowiesz się jakimi środkami farmakologicznymi możesz pomóc sobie w rzuceniu nałogu, lekarz będzie wiedział jak prowadzić ciąże, jakich nieprawidłowości może się spodziewać.

Zdecyduj się rzucić palenie, bo:

• Dziecko w życiu płodowym dostanie więcej tlenu, bo krążenie między macicą a łożyskiem jest lepsze. Dziecko jest lepiej przygotowane do porodu,
• Dziecko ma większą szansę na zdrowie
• Waga urodzeniowa malucha będzie prawidłowa,
• Zmniejszasz prawdopodobieństwo wystąpienia przedwczesnego porodu,
• Redukujesz ryzyko astmy, alergii, chorób płuc,
• Ryzyko poronienia, odklejenia łożyska, ciąży pozamacicznej, a nawet urodzenia martwego dziecka znacznie spada.

Pijana mama – pijane dziecko

Na czas ciąży zrezygnuj również z alkoholu. Z łatwością przenika on przez łożysko, a więc do krwiobiegu dziecka. Niedojrzały organizm dużo gorzej radzi sobie z przetworzeniem nawet niewielkiej dawki alkoholu niż dorosły człowiek. Jeśli wypijesz alkohol ilość promili u twojego dziecka będzie znacznie wyższa niż u ciebie! Odstaw alkohol zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży – wówczas bowiem kształtują się wszystkie narządy wewnętrzne człowieka. Zdecyduj się całkowicie odstawić alkohol – nie istnieje bowiem bezpieczna dawka alkoholu, która gwarantuje urodzenie zdrowego potomka.

Zdecyduj się odstawić alkohol, bo:

• Unikniesz FAS, czyli alkoholowego zespołu płodowego. FAS wiąże się z niedorozwojem fizycznym, małogłowiem, niską wagą urodzeniową, rozszczepem podniebienia, wadami serca. Dzieci z FAS często mają też charakterystyczne rysy małe oczy, opadające powieki, mały zadarty nos, brak rynienki podnosowej, wąską górną wargę, brak czerwieni wargowej, małą żuchwę, spłaszczony środek twarzy.
• możesz uniknąć innych wad, które mogą ujawnić się nawet wiele lat po porodzie,
• zapobiegniesz przedwczesnemu porodowi,
• zmniejszysz ryzyko nadpobudliwości, trudności w koncentracji, kłopotów z pamięcią , agresji, niedostosowania – te trudności objawiają się najczęściej dużo później, bo w okresie dojrzewania. Te trudności są najczęściej wynikiem picia w trzecim trymestrze, kiedy dojrzewa mózg.

Mniej kawy i herbaty!

Z tych używek nie musisz rezygnować całkowicie – wystarczy, że je ograniczysz. Zarówno kawa jak i herbata zawierają polifenole, które mogą prowadzić do niedoboru żelaza w organizmie mamy. Kawa i herbata może również prowadzić do trudności w przyswajaniu wapnia. Jeśli filiżanka kawy jest ci potrzebna do przebudzenia – spróbuj porannej gimnastyki. Lepiej, zdrowiej i z korzyścią dla figury wprowadzi cię w aktywny dzień.

Spróbuj wykorzystać czas ciąży do wyrobienia w sobie pozytywnych nawyków zdrowotnych: ćwiczenia, dieta bogata w warzywa owoce, ryby i chude mięso, rezygnacja z używek. Być może uda ci się je zachować na całe życie?